Het ABC van de school
U treft op deze pagina heel veel informatie aan over allerhande schoolse zaken.
Mocht u de informatie die u zoekt hier niet aantreffen, stel ons hiervan in kennis.
Alvast bedankt.
A
- Aanmelden en inschrijven
Wat leuk, dat u uw kind wil aanmelden voor onze school.
Hiervoor hebben we voor u 2 keuzes:
- Bent u als gezin al bekend bij onze school? Uw kind heeft al een oudere broer of zus op school? Dan kan u een ingevuld aanmeldformulier invullen en inleveren bij ons op school. ons aanmeldformulier
- Bent u als gezin nog niet bekend bij ons op school? Dan willen wij u vriendelijk vragen om een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek op onze school. Dit kan door een mailtje te sturen naar basisschoolnederwoud@smdb-lunteren.nl of door te bellen naar 0318 482204
Bij allebei de keuzes nemen we contact op met u. De inschrijving op onze school is akkoord, als u een positieve bevestiging van ons heeft ontvangen.
- Absentie - melden
U kunt uw kind ziek melden via:
- Onze ouderapp ‘Parro’ (dit hebben we het liefste)
- Via een telefoontje naar school.
- Adreswijziging
U bent verhuisd naar een ander adres?
Wilt u dan uw adreswijziging doorgeven aan onze secretaresse?
Haar mailadres is administratienederwoud@smdb-lunteren.nl- Afvalinzameling (gescheiden)
Op onze school scheiden we afval.
U kunt dagelijks het oud papier deponeren in de blauwe containers die op het plein staan.
- Allergieën
Als uw kind een allergie heeft, dan horen wij dit graag. Wij kunnen er dan rekening mee houden.
B
- Bevoegd gezag
Onze scholen vallen onder het bestuur van de Vereniging tot Stichting en Instandhouding van Scholen met de Bijbel te Lunteren.
Voor meer informatie: http://www.smdb-lunteren.nl- Bezoek tandarts, huisarts, specialist
Wij willen u vragen om een bezoek aan de tandarts, huisarts, specialist of een andere instantie zoveel mogelijk buiten schooltijd te plannen.
Als dit toch uiteindelijk toch niet lukt en het toch onder schooltijd moet, wilt u dit dan melden bij de leerkracht van uw kind(eren).
- Buitenschoolse opvang (BSO)
Op onze school kan uw kind naar onze BSO.
Op deze website kunt u bij het kopje kinderopvang meer informatie vinden.
C
- Centrum voor Jeugd en Gezin
Wij hebben bij het Centrum voor Jeugd en Gezin de volgende contactpersonen:
Onze schoolmaatschappelijk werker is Andries Kuiper.
Hij is te bereiken op zijn telefoonnummer: 06 – 464 42 855 of via zijn mailadres andries.kuiper@cjgede.nlOnze jeugdverpleegkundige is Anja van der Garde.
Zij is te bereiken op het algemene nummer: 088-3556191 of via haar mailadres anja.van.der.garde@vggm.nl- Christelijke feestdagen
Wij vieren op onze school de Christelijke feestdagen. Sommige Christelijke feestdagen vieren we op een speciale wijze.
- Dankdag en Biddag vieren we onder schooltijd in de klas.
- Kerst vieren we ’s avonds in een kerk in Lunteren.
- Pasen vieren we onder schooltijd in de klas.
F
- Foto’s
Er worden op onze school regelmatig foto’s gemaakt.
We vinden het fijn om te weten of u toestemming geeft, om foto’s waarop uw kind staat, te mogen plaatsen op diverse mediakanalen.Bij uw aanmelding geeft u dit aan op het aanmeldingsformulier en daarnaast kunt u de Parro-app kunt u deze toestemming zelf wijzigen.
G
- Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
Onze scholen hebben een gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad. Deze wordt gevormd door leden uit de afzonderlijke medezeggenschapsraadleden van de scholen.
- Gezond eten en drinken
Dit vinden we belangrijk op onze school en daarom hebben we woensdag ook uitgeroepen als fruitdag.
We maken een bepaalde periode gebruik van schoolfruit en schoolmelk, hiervoor zijn er geen kosten voor de ouders en verzorgers. Houd hiervoor de mailwisseling in de gaten.
- Gymmen
Onze groepen 1 en 2 gymmen op school in onze speelzaal.
De groepen 3 t/m 8 gymmen in ‘Ut Sporthuus’ in Lunteren. Om daar te komen, maken we gebruik van busvervoer.
De groepen 3 en 4 gymmen op maandagmiddag en de groepen 5 t/m 8 gymmen op donderdagmiddag.
Om te kunnen gymmen, heeft uw kind sportkleding en sportschoenen nodig. Wilt u hiervoor zorgen?
H
- Huiswerk
Google classroom zal worden gebruikt om o.a. de huiswerkbrieven en het nodige huiswerk te communiceren.
Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met de groepsleerkracht van uw kind(eren).
I
- Inzamelen
Wij verzamelen op school verschillende dingen in.
Hier kunt u denken aan:
1. Oud papier, dit kan in de blauwe container op het plein.
2. Oude batterijen, hiervoor staat een ton in school.
3. Ede doet – bonnen, deze kunnen ingeleverd worden bij de leerkracht.
K
- Klachtenregeling (onderwijskundige zaken)
Het kan gebeuren, dat u het niet eens bent over iets wat met het gegeven onderwijs of de organisatie van onze school te maken heeft.
Wij vinden dit vervelend en horen dit graag.
- Wij willen u vragen dat u met uw klacht, allereerst naar de betreffende leerkracht wilt gaan.
- Als dit niet tot een goede en bevredigde oplossing komt, dan kan u een gesprek aanvragen bij de directie. Bij dit gesprek zal de directie en de betreffende leerkracht aanwezig zijn.
- Als dit ook niet leidt tot een goede oplossing, dan kan u een schriftelijk verzoek sturen naar ons bestuur, met het verzoek om te bemiddelen. U stuurt hiervoor een e-mail naar ons uitvoerend bestuurder, Albert van der Blom aj.vanderblom@smdb-lunteren.nl
Onze school hanteert een klachtenregeling. Op verzoek kunnen we u een kopie van dit document ter beschikking stellen.
- Klachtenmelding
U wilt een melding doen vanwege seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek gemeld?
Dan kan u contact opnemen met het ‘meldpunt vertrouwensinspecteurs’, tel: 0900-1113111
- Kwaliteitszorg
De kwaliteit van ons onderwijs bewaken we o.a. door het afnemen van landelijk genormeerde toetsen, waaronder de zogenaamde Leerling in Beeld – toetsen. Deze toetsen nemen we vanaf groep 3, 2x per jaar af.
De resultaten van deze toetsen en andere toetsen worden geanalyseerd en daar waar nodig acties ter verbetering van resultaten in gang gezet.
Hierin spelen de IB-ers, naast de groepsleerkracht, een grote rol.
L
- Lestijden
Onze schooldagen zijn van 8.30 – 14.30 uur, behalve de woensdagmiddag dan zijn we om 12.30 uur uit.
Groepen 1 t/m 4 zijn woensdag- en vrijdagmiddag om 12.30 uit.De eerste bel gaat ’s morgens om 8.25 uur.
De kinderen gaan dan naar binnen. Om 8.30 uur gaat er weer een bel. Dan beginnen de lessen. De kinderen moeten dan in de klas zijn.De kinderen van groepen 3 t/m 8 spelen voor schooltijd op het plein. De kinderen van groepen 1 en 2 kunnen vanaf 8.20 uur in de klas worden gebracht. De leerlingen van groep 1 en 2 kunnen dus tien minuten voor de aanvang van de lessen naar binnen. Dan is er in de klas ook toezicht door de leerkracht.
M
- Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Meldcode
Op onze school hanteren wij de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling als wij signalen hebben of vermoedens dat een leerling slachtoffer is van kindermishandeling of huiselijk geweld.Wij hebben zorgplicht om de meldcode via een stappenplan te hanteren en uit te voeren.
De meldcode bestaat in het kort uit de volgende 5 stappen:
1. Signalen in kaart brengen
2. Bespreken met de aandachtsfunctionaris Meldcode en/of anoniem advies vragen Veilig Thuis
3. Gesprek met ouders en/of leerling over de signalen
4. Afwegen of hulp gewenste situatie op gaat leveren (evt. advies vragen bij Veilig Thuis) of doorgaan naar stap 5
5. Melding doen bij Veilig ThuisAls school kunnen wij geen anonieme melding doen. Dat wil zeggen dat wij in het uiterste geval melding zullen doen bij Veilig Thuis, maar we doen dit altijd met medeweten van ouders.
Het basismodel voor de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling in het Primair Onderwijs is te vinden op www.meldcode.nl.
Relevante en bondige achtergrondinformatie is te vinden op
www.protocolkindermishandeling.nl onder “protocol”.
Ook kan meer informatie over de meldcode en het afwegingskader worden gevonden op de informatiepagina van Rijksoverheid.nl, in de Toolkit meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.Klachtenmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld:
Meldpunt vertrouwensinspecteurs
0900-1113111 (lokaal tarief)- Medezeggenschapsraad
Onze medezeggenschapsraad bestaat uit vier leden. Twee leden zijn ouder/verzorgers van leerlingen van onze school en twee teamleden.
O
- Oudercommissie/contactpersonen
Elke groep heeft “klassenouder(s)” die samen de oudercommissie vormen. Twee leerkrachten coördineren deze commissie.
De taak van de oudercommissie is het bevorderen van de relatie tussen ouders en school bij het verlenen van ondersteunende werkzaamheden bij binnen- en/of buitenschoolse activiteiten.
P
- Parkeren
Achter de school bevindt onze parkeerplaats.
Wij willen u vragen om te parkeren in de vakken. Als de parkeerplaats vol is, dan kunt u kunt u uw auto ook parkeren langs de Schansweg (ter hoogte van de kleuteringang) of Nederwoudhof.
- Pleinwacht
In de pauzes en voor aanvang schooltijd houden leerkrachten bij toerbeurt toezicht op ons schoolplein.
In de middagpauze lopen er 3 ouders/verzorgers op het plein, zodat de leerkrachten een eetpauze hebben.
- Plusklas
De scholen van onze vereniging beschikken ook over een “Plusklas” voor meer- en hoogbegaafde leerlingen.
Deze lessen vinden op dinsdag op basisschool De Bron plaats. Voor meer informatie aangaande criteria verwijzen we u naar schoolgids of website van de Plusklas: http://www.smdb-lunteren.nl/plusklas
R
- Rapporten
Twee keer per jaar krijgt uw kind een rapport mee. N.a.v. de rapporten krijgt u een uitnodiging voor een gesprek, de tienminutengesprekken.
S
- Schoolgids
In de schoolgids treft u alle informatie aan met betrekking tot onze school.
U kunt de schoolgids downloaden hieronder downloaden.
- Schoolondersteuningsprofiel
U kunt hier ons schoolondersteuningsprofiel downloaden.
- Schooltijden
Maandag: van 8.30-14.30 uur
Dinsdag: van 8.30-14.30 uur
Woensdag: van 8.30-12.30 uur
Donderdag: van 8.30-14.30 uur
Vrijdag: van 8.30-14.30 uurGroepen 1 t/m 4 zijn vrijdag om 12.30 uur vrij.
- Schoolreizen
Elk jaar gaan onze groepen op schoolreis.
Groep 7/8 gaat 1x in de 2 jaar op drie dagen op kamp, dat jaar gaan ze dan niet op schoolreis.- Scholenbezoek voortgezet onderwijs
Groep 7/8 bezoekt diverse scholen voortgezet onderwijs (Meerwaarde en Johannes Fontanus College te Barneveld, Ichthus College te Veenendaal).
We bezoeken dus niet alle scholen voor voortgezet onderwijs in onze omgeving.
- Schoolverzekering voor de leerlingen
Er is een collectieve verzekering afgesloten door de vereniging, die van toepassing is op alle basisscholen van de vereniging. De kinderen zijn bij alle activiteiten in schoolverband verzekerd.
T
- Tienminutengesprekken
Drie keer per jaar worden er tienminutengesprekken gehouden om de resultaten van uw kind te bespreken. Twee keer vallen deze gesprekken samen met de uitgave van een rapport. In november vinden tienminutengesprekken plaats zonder rapport. Het rapport wordt in februari en aan het eind van het jaar uitgegeven.
V
- Vakantierooster
Voor het vakantierooster kunt u kijken bij de agenda op de site.
- Vrijwillige ouderbijdrage
Bij inschrijving van leerlingen bij ons op school wordt gevraagd of u bereid bent deze jaarlijkse vrijwillige bijdrage te voldoen.
U geeft dit op het inschrijfformulier aan. Dit geldt dan als overeenkomst tot de betaling van de ouderbijdrage.
Met deze vrijwillige jaarlijkse ouderbijdrage kan er ten behoeve van uw kind(-eren) wat extra’s gedaan en/of gekocht worden. O.a. voor Kerst, Koningsdag, 5 december, excursies, schoolreizen, schaatsen, schoolvoetbal e.d.
Per gezin is het richtbedrag €35,00 per kind per cursusjaar.
Wij willen u erop wijzen, dat deze jaarlijkse ouderbijdrage geheel vrijwillig is. U bent dus nergens toe verplicht.- Verkeersbrigadiers
Wij hebben veiligheid voor onze leerlingen als prioriteit op onze school.
Omdat onze school op een kruispunt van wegen staat hebben we een grote groep ouders/verzorgers die als verkeersbrigadier ons meehelpen die veilige schoolomgeving te realiseren.
Z
- Zendingsprojecten – Zendingsgeld
Op maandag zamelen we zendingsgeld in waarmee we diverse projecten en adoptiekinderen steunen.